E-veoseleht
E-veoseleht (eCMR) on maanteetranspordis kasutatav elektrooniline veoseleht, mis sisaldab informatsiooni tarneahela osapoolte ja veose kohta.
Praegu on vedajal veoselehed ja kogu sellega kaasnev info kaasas paberkandjal. Veoselehe digitaliseerimise eesmärk on kogu maanteetranspordis kasutatav veoselehe info digitaliseerida ning muuta see osapooltele reaalajas kättesaadavaks.
E-veoselehe peamised kasud on:
Keskkonnakasu: paberdokumentidest loobumine võimaldab Euroopa Liidus aastas säästa 8 miljardit paberilehte ja tänu sellele säilib 900 000 puud ning vähenevad CO2 heitkogused.
- Tervis ja ohutus: paberdokumentide asendamisel e-veoselehega väheneb inimeste vaheline kontakt ja viiruste (näiteks COVID-19) edasikandumise oht.
- Suurem läbipaistvus ja tõhusus: e-veoseleht võimaldab saadetisi kogu tarneahela vältel reaalajas jälgida. Saadetise üle andmisel on e-veoseleht koheselt kättesaadav kõigile tarneahela osapooltele ja see võimaldab kiiremat arveldusprotsessi.
- Administratiivtööle kuluva aja kokkuhoid kuni 60%: paberdokumentide käitlemise, e-kirjade saatmise, helistamise, andmete mitmekordse sisestamise jms arvelt.
- Kasu avalikule sektorile: võimalus kontrollida digitaalseid dokumente ilma veokit peatamata parandab andmetele ligipääsetavust, kiirendab kontrolliprotsessi ja loob paremat statistikat logistikast.
Visioon:
Viia Läänemere regioon logistikasektori digitaalsete avalike teenuste arendamisel liidriks nii EL-i kui ka mitte EL-i riikides.
E-veoselehe ja muude toetavate digitaaldokumentide rahvusvahelise kasutuselevõtu toetamine erinevates transpordi liikides, nii ELi-tasandil kui ka ELi-välistes riikides, kooskõlas eFTI direktiiviga.
Tutvu direktiiviga siin: Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus (el) 2020/1056, 15. juuli 2020, elektroonilise kaubaveoteabe kohta
Visiooni elluviimise toetamiseks allkirjastasid 15. novembril 2022.a Soome transpordi- ja kommunikatsiooniminister Timo Harakka ning Eesti ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Kristjan Järvan ühiste kavatsuste protokolli, mille eesmärgiks on tugevdada Eesti ja Soome riikide vahelisest koostööd nii transpordi digitaliseerimiseks, kui ka reaalajamajanduse tegevuste ellu viimiseks.
Uudised ja artiklid e-veoselehest
Aruanne: eFTI määruse (EL) 2020/1056 nõuete analüüs
Aruanne: e-veoselehe NAP analüüs
MKM koostöös üleeuroopalise konsortsiumiga taotleb Euroopa Ühendamise Rahastust (CEF) 28,3 miljonit eurot kaubaveo ja logistika digitaliseerimiseks
Kontakt: kristi.arukyla@mkm.e